Wednesday, January 17, 2007

Khabar iman

Assalamualaikum wrt wbt..

Apa khabar iman anda? meningkat? merundum? biasa2 je?=) suka sungguh diri dengan persoalan ni..iman diri kalau betullah nilaiannya seperti graf sinusoidal..ada hari serasa seperti nak menangis puas2 di atas sejadah,peluk Quran erat2,lama2..ada hari serasa terlalu sibuk dengan duniawi,sejadah x sempat rasa hangat..'ah, sok2 aku bacalah Quran tu..'..aduhai..


y-axis: tahap iman
x-axis: masa dalam unit hari

graf tadi dimulai dengan koordinat (0,0)..logik ye bukan?lahir2 dengan jiwa yang sangat bersih, dari kotoran dan dosa..hinggakan orang tua2 membuat perumpamaan seperti kain putih yg bersih..tunggu masa nak dicorakkan..jiwa yg putih dan suci itu sudah bagaimanakah agaknya 18 tahun kemudian..?

Terbaca satu artikel menarik..menurut,"memang jiwa remaja diciptakan kosong agar hatinya diisi rasa cinta pada ilahi"-dan kerana itu banyak hadith dan nas yang memuji serta memberi jaminan tingginya tempat golongan pemuda ini di hari yang pasti akan tiba..SubhanAllah..Fikir2 semula,sejauh mana definisi cinta Ilahi tu melekat dalam jiwa '18 tahun' ini..? sejengkalkah..? selautan duniakah..?

Berbalik pada perumpamaan graf tadi,bukan saja2 diri berkata,cuma teringat sewaktu satu usrah bersama rakan2 usrah dan naqibah,beberapa bulan yang lepas..sewaktu diri ditugaskan memberi tazkirah..Bismilllahirrahmanirraheem..

MANUSIA BERHADAPAN DGN 6 PERSIMPANGAN

Abu Bakar r.a. berkata, "Sesungguhnya iblis berdiri di depanmu, jiwa di sebelah kananmu, nafsu di sebelah kirimu, dunia di sebelah belakangmu dan semua anggota tubuhmu berada di sekitar tubuhmu. Sedangkan Allah di atasmu. Sementara iblis terkutuk mengajakmu supaya meninggalkan agama, jiwa mengajak ke arah maksiat, nafsu mengajakmu memenuhi syahwat, dunia mengajakmu supaya memilihnya daripada akhirat dan anggota tubuh mengajakmu untuk melakukan dosa.

Dan Tuhan mengajakmu masuk ke syurga serta mendapat keampunanNya, sebagaimana firmanNya yang bermaksud "… Dan Allah mengajak ke syurga serta menuju keampunanNya …".

Siapa yang memenuhi ajakan iblis, maka hilang agama dari dirinya. Sesiapa yang memenuhi ajakan jiwa, maka hilang darinya nilai nyawanya. Sesiapa yang memenuhi ajakan nafsunya, maka hilanglah akal dari dirinya. Sesiapa yang memenuhi ajakan dunia, maka hilang akhirat dari dirinya. Dan sesiapa yang memenuhi ajakan anggota tubuhnya, maka hilang syurga dari dirinya. Dan sesiapa yang memenuhi ajakan Allah S.W.T., maka hilang dari dirinya semua kejahatan dan ia memperoleh semua kebaikan...Wallahualam..

Tengok..bukan satu, bukan 2, bukan 3,tapi 6 persimpangan sekaligus insan2 kat dunia ni berhadapan dengan..MasyaAllah..patutlah melawan hawa nafsu tu lebih jihad dari jihad fisabilillah..dan sepanjang perjalanan hidup diri di US ni menyaksikan, Allah..sungguh..banyak sangat persimpangan2 yang dok menarik2 jiwa yang maha lemah ni.. iman senipis kulit bawang!

Realiti,mustahil manusia dapat lari dari persimpangan2 yg tersebut..yang membezakan cuma, dimohonkan pada Allah agar tidak terjerumus dalam salah satu persimpangan tu lama2..diri xnak hilang agama, diri xnak hilang akal, diri xnak hilang akhirat dan apatah lagi syurga..

Allahumma a'tini iimana la yartad..waa yaqeena laisa ba'dahu kufr..
ya Allah,berikanlah kepadaku iman yang kuat dan keyakinan yang tidak lagi depengaruhi kekufuran..Ameen..

p/s: akhirnya, diri setuju dengan pendapat penulis tersebut, persoalan cinta tuhan...itu sukar didefinisi,biar bermain dengan cinta manusia,itu pun sudah cukup hebat terasa=)

..namun sungguh,cinta Ilahi itu pasti menjanjikan bahagia yg hakiki..

0 comments:

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP