Sunday, July 22, 2007

Bangsa Yahudi kian pupus

Oleh Nurul Adlina Kamaludin (BERITA HARIAN 23 Julai 07)

Kurang anak, kahwin campur punca rakyat berkurangan: Kajian


KETIKA dunia terus menyaksikan sandiwara Israel yang tidak berkesudahan bagi menjejaskan proses damai di bumi Palestin, ada satu lagi isu yang memeningkan Perdana Menteri Ehud Olmert dan pemimpin kumpulan pelobi utama Yahudi di negara lain.

Ia tiada kaitan dengan nasib penduduk Palestin yang terus dianiayai atau taktik terbaru memperkotak katikkan pemimpin tertentu Palestin dan Arab yang terus menjadi buah catur permainan licik rejim Zionis.

Sebaliknya, ia menyentuh isu lebih penting iaitu kelangsungan bangsa Yahudi, kewujudan Israel sebagai negara mutlak penganut Yahudi dan persepsi bangsa itu di mata dunia.

Masalah itu ibarat barah yang melenyapkan kelangsungan bangsa yang biarpun nampak hebat, tetapi goyah dari segi bilangan penduduknya. Biarpun kelihatan kuat, hakikatnya, Israel terpaksa bergantung harap kepada simpati dunia menerusi peristiwa Holocaust dan bantuan Amerika Syarikat.

Kemelut utamanya adalah masalah kurangnya zuriat bagi meneruskan keturunan Yahudi ini, seperti dipaparkan kajian kumpulan pelobi utama Yahudi, The Jewish Agency menerusi Institut Perancangan Dasar dan Penduduk Yahudi yang diketuai tokoh akademik, Profesor Yechezkel Dror.

Kajian institut berpejabat di Baitulmaqdis yang menyentuh keadaan semasa dan masa depan Yahudi, antara lain mendedahkan bilangan penduduk Yahudi di seluruh dunia kini susut 25 peratus sejak 1970. Ia disebabkan kadar kelahiran rakyatnya yang rendah dan peningkatan perkahwinan campur, di dalam dan luar Israel. Statistik 2006 menunjukkan penduduk Yahudi mencecah 13 juta.

Pada 1939, ada 17 juta penduduk Yahudi di dunia dan ia makin berkurangan sejak 40 tahun lalu. Jika keadaan berterusan, masyarakat Yahudi mungkin terus berkurangan atau semakin ‘pupus’ pada 2080.

Israel mahu menjadi negara mutlak Yahudi dunia seawal 2020 dan menempatkan bilangan penduduk Yahudi paling ramai di dunia menjelang 2050, sama ada menerusi kelahiran baru atau pun penghijrahan penganut Yahudi dari luar.

Namun, berdasarkan perkembangan semasa, harapan Israel mungkin sukar dicapai.

Negara yang hebat dalam ketenteraan, perubatan, kewangan, perdagangan, taktik politik, pelobi, licik dan pembunuh anak Palestin dan Lubnan, kini ketandusan bayi atau zuriat bagi meneruskan kelangsungan bangsa Yahudi.

Lebih sukar, ia turut berdepan krisis identiti diri. Ada penganut Yahudi malu mendedahkan identiti sebenar kerana bimbang menjadi sasaran bukan saja daripada masyarakat Islam, tetapi masyarakat lain yang memandang sinis kepada Yahudi.

Kaum Yahudi digambarkan sebagai kaki ampu, memonopoli kuasa ekonomi dunia dan tidak setia, seperti dibuktikan hasil tinjauan terbaru di enam negara Eropah, yang diumumkan Selasa lalu.

Separuh responden dalam kajian di Austria, Belgium, Britain, Hungary, Belanda dan Switzerland secara terang-terang meragui kesetiaan penduduk Yahudi yang dilihat lebih setia kepada Israel berbanding negara tumpangan mereka.

Tinjauan kumpulan pelobi Yahudi Anti-Defamation League (ADL) juga menunjukkan 34.5 peratus yakin Yahudi menguasai sektor kewangan dan perniagaan dunia. Tidak cukup dengan itu, 43 peratus lain berpendapat bangsa Yahudi terlalu banyak bercakap mengenai peristiwa Holocaust yang didakwa pembunuhan berjuta-juta Yahudi oleh Nazi ketika Perang Dunia Kedua.

Kajian itu menunjukkan peningkatan sikap antiSemitik yang lebih ketara, berbanding tinjauan sebelumnya pada 2005 dan Hungary adalah negara paling tinggi memaparkan sikap antiSemitik berbanding negara Eropah yang lain.

“Kami bimbang apabila mendapati peratusan besar responden dan majoriti di Austria, Hungary dan Switzerland yang yakin penduduk Yahudi Amerika Syarikat mengawal dasar Washington ke atas Asia Barat,” kata Pengarah ADL Abraham Foxman.

Beliau menyifatkan perkembangan itu amat membimbangkan kerana masih ramai rakyat Eropah meragui penduduk Yahudi, sedangkan ia sepatutnya sudah terkubur selepas kejatuhan pengaruh komunis.

Hakikatnya, biarpun rakyat Hungary paling syak wasangka terhadap bangsa Yahudi dan Israel, Britain – sekutu AS yang juga rakan baik Israel, terbukti lebih lantang.

Bayangkan dalam masa tidak sampai setahun saja, tokoh akademik, wartawan, arkitek, doktor dan terbaru pekerja pengangkutannya menerusi kesatuan masing-masing yang mencecah hampir sejuta anggota, melancarkan usaha memboikot Israel atas kekejaman rejim Zionis itu terhadap penduduk Palestin.

Ia bermula April lalu apabila Kesatuan Wartawan Kebangsaan Britain, menyokong usaha pemulauan barang Israel. Sebulan berikutnya, Kesatuan Arkitek dan Perancang Britain menyelar rakan profesional mereka di Israel kerana menyertai projek pembinaan negara Yahudi di wilayah Palestin yang dicerobohi. Kesatuan Universiti dan Kolej (UCU) yang juga persatuan terbesar pensyarah institusi pendidik Britain, pula menyokong tindakan kesatuan sekerja Palestin memulaukan ahli akademik dan pusat pengajian tinggi Israel. Terbaru, Kesatuan Pekerja Pengangkutan yang juga antara yang terbesar di negara Barat itu, memboikot semua produk Israel.

Perkembangan itu sudah pasti diberi tumpuan pentadbiran Olmert dan sekutunya, Presiden George W Bush.

Di Iran, masyarakat Yahudi menolak tawaran wang tunai sehingga £30,000 (RM210,000) bagi setiap keluarga untuk berpindah ke Israel, seperti didedahkan akhbar Guardian, Rabu lalu.

Siapa sangka di sebalik kehebatan Israel, ada hakikat suram sedang membelenggu mereka. Hakikat ibarat barah yang mengancam kelangsungan bangsa Yahudi dalam bentuk kekurangan zuriat serta pengaruhnya yang makin suram pada peringkat antarabangsa.

Apa guna kuasa, wang, pengaruh dan kehebatan tentera jika pada kesudahannya Israel dan bangsa Yahudi makin pupus.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

وَإِذَا مَسَّ الإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَآئِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَن لَّمْ يَدْعُنَا إِلَى ضُرٍّ مَّسَّهُ كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ



10:13 And, indeed, We destroyed before your time [whole] generations when they [persistently] did evil although the apostles sent unto them brought them all evidence of the truth; for they refused to believe [them]. Thus do We requite people who are lost in sin.

Dan sesungguhnya Kami telah membinasakan umat-umat yang sebelum kamu, ketika mereka berbuat kezaliman, padahal Rasul-Rasul mereka telah datang kepada mereka dengan membawa keterang-keterangan yang nyata, tetapi mereka sekali-kali tak hendak beriman. Demikianlah Kami memberi pembalasan kepada orang-orang yang berbuat dosa. (QS. 10:13)

2 comments:

Anonymous July 22, 2007 at 4:55 PM  

Salaam alaikum

Salam ziarah dan salam ukhuwwah

Semoga bangsa yang suka menindas itu terus pupus lah, agar keamanan kembali tersebar dan manusia aman untuk beribadah pada Allah tanpa kacau bilau

Peace and justice 4 all

Best regards
:)

pencari_nur July 22, 2007 at 10:07 PM  

Terima kasih forumer..

yerp..moga2nya begitulah..

Allahu Akbar!

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP