Saturday, December 19, 2009

Susahnya nak berubah..

Pernah tak kita terbangun pada suatu hari....tiba2 rasa macam nak buat satu perubahan yang positif untuk haritu...maybe dah tak nak banyak tidur lagi, tak nak buang masa, nak joging setiap pagi, nak diet..apa2 sajalah!

atau

Pernah tak bila kita tengok orang2 tertentu di sekeliling kita, .. contoh macam orang2 yang berilmu, kuat agama, berpengaruh..atau pun bila tengok gambar2 kawan2 kita kat Facebook serata dunia, they seem larger than life, happy go lucky, cantik, bergaya, kaya..whatever lah that makes you envy them!..tiba2 tercetus rasa macam nak jadi seperti mereka..

Siapa pernah? Angkat tangannnn


Saya pernah..=)


Change is needed at certain stage of life. Biasanya kita berubah sebab keadaan memerlukan (berubah atau perlu berubah...). That's how we human beings keep living on, by adapting ourselves to the change of the surroundings. Even civilization pun, kalau tak mampu nak berubah seiringan dengan masa, be it in any aspects: ilmu, teknologi, pemikiran, ekonomi dan sebagainyalah..they won't survive..apatah lagi kita sebagai seorang individu kan..

Yang paling penting perubahan tu sepatutnya ke arah yang positif..setuju?.. Dari kurang baik kepada baik, dari jalan gelap ke jalan terang, dari kiri ke kanan....

sekadar berkongsi...





Short and sweet!

Quoting ustaz's word, "dalam hidup ni ada satu perkara yang paling susah daripada susah..iaitu BERUBAH.."

I strongly agree with that..

Rasa nak berubah tu, mudah je datang..hanya perlu ada pemangkin, inducer, twist dalam hidup, motivation..

Perlu "percaya untuk berjaya..."

OK..so perlu ada 'rasa' nak berubah je ke?

Nope. Totally not.

Melaksanakan perkara2 untuk mencapai perubahan tu...tu yang penting. Dan bila dah laksana, nak 'maintain'kan perkara2 tu, pun lagi penting..dan perkara yang penting2 ni biasanya paling susah nak buat..betul?

Pernah tak kita terbangun pada suatu hari...kita dah buat perkara untuk berubah tu semalam, harini kita rasa macam masih boleh buat lagi...dan kita buat. Cuba kalau kita terbangun esoknya pulak, minggu depan, bulan depan, atau maybe tahun depan, insyaAllah kalau panjang umurlah kan... tiba2 kita rasa lesu dan macam takde kudrat lagi utk meneruskan perkara untuk perubahan tu.. ataupun adakah kita masih ada 'rasa' lagi untuk berubah tu?

Saya selalu rasa macamtu..

Kadang2 geram dengan diri sendiri, kenapa susah sangat nak berubah...Kadang2 marah jugak diri sendiri, kenapa susah sangat nak 'maintain' buat satu benda tu untuk berubah... kenapa ek? kat manalah silapnya..

"...kita perlu berusaha untuk melihat apa yang kita percaya..", bak kata Ustaz. Percaya untuk apa? Percaya untuk berjaya...dan berjaya untuk berubah...So, pokoknya, usaha je yang kita mampu buat untuk berubah...betul tak? dan di akhir usaha, jangan lupa kedapkan dengan doa dan tawakal...Maybe kat situ kurangnya...DOA + TAWAKAL..


"O Allaah, let us see the good as good, and bless us with following it. And show us the falsehood as falsehood, and bless us with staying away from it, with Your mercy, O Most Merciful.."



“Wahai pemilik hati, wahai pembolak balik jiwa, teguhkanlah hati dan jiwa kami untuk sentiasa berpegang teguh pada agamaMu dan ketaatan di jalanMu”....


"Perubahan bukan satu pilihan..tapi kemestian..", kata Ustaz lagi....


Berubahlah Azni!

P/S: didoakan semoga siapa yang membaca ni ditetapkan iman, 'thabat' (tetap) dan istiqamah dalam melaksanakan perkara yang baik untuk mencetus perubahan dalam diri....=) ..Ameen..

3 comments:

Nurhanisah December 25, 2009 at 5:25 AM  

salam kak azni
setujuuuu dgn akak,susah sgt nak berubah T_T

-nurhanisah.saktian-

........... December 25, 2009 at 6:03 PM  

Then comes a saying, "Today is better than yesterday." --> Change is not always hard, tho... ;)

Azni Nabela December 26, 2009 at 12:38 AM  

yerp...changing is not always hard, or it IS hard but doable..the important thing is one has to have the courage and commitment to change..

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP